Welk doel wil jij bereiken in dit nieuwe jaar?

doel bereiken

Veel mensen maken in het nieuwe jaar nieuwe plannen, zoals een bepaald doel bereiken. Je hoort dit meestal voorbij komen als ‘goede voornemens.’ Dat is niet zo gek, want veel mensen reflecteren aan het eind van een jaar. Ze vragen zich bijvoorbeeld af hoe ze het afgelopen jaar ervaren hebben, en wat ze hebben bereikt. Wat wil jij bereiken in dit nieuwe jaar en hoe stel je een redelijk doel? In deze blog vind je een paar handvatten om je doel daadwerkelijk te behalen. Dat je jezelf de tijd gunt en realistisch blijft is essentieel!

Je doel bereiken: hoe maak je een reëel plan?

Dat het belangrijk is dat een doel realistisch is, weet je misschien al. Toch zijn er veel mensen die hun doel niet bereiken omdat ze de lat te hoog leggen. Dat is jammer, want zo ontmoedig je jezelf. Stel je voor dat je vaak gestrest bent en dit wilt veranderen. In één keer je leven omgooien is en helemaal zen worden, is een enorme uitdaging. Je kunt wél als doel stellen om elke week meer rustmomenten in te plannen. Als dat je lukt en je nog meer wilt bereiken, kun je je doel verder uitbouwen. Een paar tips:

  • Geef jezelf de tijd. Een belangrijk doel halen doe je niet ‘volgende’ maand, maar zal langer duren.
  • Deel grote doelen op in kleinere stukjes.
  • Schrijf je doel(en) op.
  • Oefen in het herkennen van kleine overwinningen.

Niet laten opjagen

Jezelf de tijd gunnen is erg belangrijk. Er is niemand die je op zal jagen met het behalen van je doel. Alleen misschien… jijzelf. Wist je dat doelen waar je langer aan hebt gewerkt, vaak duurzamer zijn? Een bekend voorbeeld is het jojo-effect: iemand raakt in korte tijd veel gewicht kwijt, maar houdt het strenge dieet niet vol, en komt weer aan. Maar iemand die zijn levensstijl aanpast zal op een gezondere manier afvallen en op gewicht blijven. Zo is het ook met de meeste andere doelen. Een overwinning die tijd heeft gekost, stort niet zomaar in.

Wat houdt je tegen?

Bijna iedereen heeft weleens te maken met belemmerende gedachten zoals:

  • Ik verknal het weer
  • Dit is niks voor mij
  • Het lukt me toch nooit
  • Ik doe alles verkeerd

De een heeft hier meer last van dan de ander. Als je merkt dat zulke gedachten je tegen gaan houden, is het belangrijk om daarmee aan de slag te gaan. Negatieve gedachten zijn meestal een gevolg van heftige emoties. Je bent bijvoorbeeld boos op jezelf. Door deze emoties te herkennen, kun je ook beter omgaan met zulke negatieve gedachten. Dit proces wordt ‘cognitieve herstructurering’ genoemd.

Hulp vragen bij het bereiken van je doel

Een doel bereiken is nooit makkelijk. Het kan zelfs beangstigend zijn, omdat je iets wilt of moet veranderen. Daarom is het belangrijk dat je hulp durft te vragen. Betrek bijvoorbeeld je partner, een vriend(in) of een familielid bij je doel. Zij kunnen je steunen en je helpen om overwinningen of juist negatieve gedachten te herkennen. Daarnaast kan ik als coach je hierin begeleiden: ik laat je nieuwe mogelijkheden zien of juist patronen te herkennen. Dat kan net het laatste steuntje in je rug zijn dat je nodig hebt!

Wil je mijn blogs en artikelen blijven ontvangen? Schrijf je dan in op mijn website.

Scroll naar top
Coach House draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches