Hoe creëer je een goed team?

team

Je kunt in jouw bedrijf nog zulke getalenteerde mensen hebben werken, maar als ze samen geen team vormen, gaat dat ten koste van de productiviteit en effectiviteit. Sterker nog: het kan leiden tot vervelende conflicten, een slechte sfeer en zelfs tot uitval door ziekte of burn-out. Met alle gevolgen van dien. Hoe creëer je een goed team?

Irritaties en ergernissen

Dat was ook precies de vraag waarmee Edwin bij me kwam. Zijn bedrijf had gelukkig weinig onder de coronacrisis geleden. Integendeel: hij had zelfs extra personeel kunnen aannemen. En alhoewel hij erg blij was met de kwaliteiten en kennis van zijn nieuwe werknemers, toch bleef de verwachte omzetstijging uit. De altijd goede sfeer leek eveneens omgeslagen te zijn. Steeds vaker ontstonden irritaties en ergernissen. Niet zozeer bij zijn nieuwe krachten, maar vooral ook bij de mensen met wie hij al jaren samenwerkte.

Online en op locatie

In het begin vonden de eerste sessies, in verband met corona, online plaats, maar snel daarna kon ik de teamtrainingen gewoon weer op locatie geven. Ik ben bij Edwins bedrijf gestart met het opsturen van test- en vragenlijsten die iedereen moest invullen. Aan de hand van de antwoorden kwamen ieders kwaliteiten en competenties naar voren, maar ook hun valkuilen. Die zijn we tijdens de eerste sessie gaan bespreken.

Inzicht

Ieder mens is anders en juist die onderlinge verschillen maken het zo interessant. Want waar de één een beetje meer van zus heeft, heeft de ander meer van zo. Wanneer je daar op een effectieve manier mee leert omgaan, kan het juist van meerwaarde zijn. Ieder teamlid krijgt door de training namelijk niet alleen inzicht in zijn eigen kwaliteiten en talenten, maar ook in zijn eigen rode vlaggen en blinde vlekken, én die van de ander. Door heel gerichte communicatietools aan te reiken, gericht op de praktijk en de situaties waarin gewerkt wordt, leerde het team effectiever communiceren en samen te werken.

Dramadriehoek

Zo maakte ik tijdens het coachingstraject bijvoorbeeld gebruik van de ‘dramadriehoek’, één van de bekendste modellen uit de Transactionele Analyse. Uit de dramadriehoek waren zeer herkenbare interactiepatronen uit de praktijk te filteren. Er zijn drie rollen te herkennen in dit model, namelijk die van de aanklager (‘Jij doet het helemaal fout’), de redder (‘Ik wil alleen maar helpen’) en het slachtoffer (‘ik heb altijd pech’). Deze rollen hebben een bepaalde, eigenlijk altijd negatieve dynamiek met elkaar. De dramadriehoek hielp de teamleden zich bewust te worden van hun eigen manier van communiceren en hoe dit verbeterd kon worden ten opzichte van elkaar.

Resultaat

Tussen de sessies door gaf ik het team ook opdrachten waarvan ik dan vervolgens een verslag kreeg dat we in de volgende bijeenkomst bespraken. Tijdens de sessies werd er ook veel geoefend en gekeken wat er in de week ervoor was gebeurd. Heel down to earth en praktisch inzetbaar. Dat wierp uiteindelijk zijn vruchten af: de teamleden waren meer betrokken samen; er ontstond meer een teamgevoel. En dat had als resultaat dat er tegenwoordig beter gecommuniceerd én effectiever samengewerkt wordt.

Wil je mijn blogs en artikelen blijven ontvangen? Schrijf je dan in op mijn website.

Scroll naar top
Coach House draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders